Μελέτη χαρακτηριστικής καμπύλης αντιστάτη (Νόμος του Ohm) με τη χρήση αισθητήρων Multilog

 

Όνομα_________________________        Τμήμα____

Ημ/νία_____________

 

ΤΑΞΗ: Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας

 

ΛΟΓIΣΜIΚΟ:      DB Lab 3.2 (Multilog)

 

 

 

ΣΤΟΧΟI:  Να αντιληφθούν οι μαθητές:

1.      Με ποιον τρόπο μπορεί να πραγματοποιηθεί διάταξη με την οποία λαμβάνουμε τη χαρακτηριστική καμπύλη αντιστάτη με τη βοήθεια αισθητήρων.

2.      Πώς μεταβάλλεται το ρεύμα που διαρρέει έναν αντιστάτη σε συνάρτηση με την τάση στα άκρα του ( Νόμος του Ohm)

3.      Να μπορούν να μελετούν το διάγραμμα της χαρακτηριστικής καμπύλης του αντιστάτη και να υπολογίζουν από αυτό την αντίσταση.

 

 

Απαιτούμενα όργανα  

 

 

    Αντιστάτης αντίστασης R (π.χ. 10Ω)

 

 

 

    Πηγή Συνεχούς Ρεύματος μεταβαλλόμενης τάσης

 

 

 

   Αισθητήρες έντασης και τάσης Multilog  

 

 

 

 

 

 

 


Συσκευή
Multilog

 

 

 

 

 

 

    Καλώδια για τις συνδέσεις

 

 

 

Το κύκλωμα

 

 

1.      Θυμηθείτε το πείραμα που έγινε στην τάξη, δείτε τη φωτογραφία του κυκλώματος που χρησιμοποιήσαμε και σχεδιάστε ακριβώς παρακάτω το κύκλωμα, χρησιμοποιώντας απλά σύμβολα, όπως τα βλέπετε στη παράγραφο «Απαιτούμενα όργανα».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.      Παρατηρήστε το διάγραμμα που λάβαμε από τις μετρήσεις Τάσης – Έντασης και απαντήστε στα παρακάτω ερωτήματα:

 

a.       Γιατί τα σημεία που πήραμε πειραματικά δεν βρίσκονται πάνω στην ίδια ευθεία, αλλά υπάρχουν αποκλίσεις;

b.      Από τη θέση που έχει η «ιδανική» ευθεία, τι συμπέρασμα μπορούμε να βγάλουμε για τη σχέση τάσης – έντασης;

c.       Υπολογίστε από το διάγραμμα την κλίση της ευθείας, που περνάει ανάμεσα από τα σημεία.

d.      Τι εκφράζει η κλίση αυτή;

e.      Παρατηρήστε την αναγραφόμενη εξίσωση στο κάτω μέρος της σελίδας του διαγράμματος. Ποια σχέση μεγεθών εκφράζει;

f.        Συγκρίνετε την απάντησή σας στο ερώτημα c με το συντελεστή του x  στην εξίσωση αυτή.

Γιάννης Γαϊσίδης
Φυσικός
ΕΚΦΕ ΧΙΟΥ